سفارش تبلیغ
صبا ویژن



در همین نشست انجمن تاریخ پژوهان در تاریخ 10/12/83 و با سخنرانی آقای مصطفی صادقی با موضوع «تحلیل تاریخی نشانه های ظهور» و با حضور اعضاء انجمن و مدعوین محترم در سالن همایش های انجمن های علمی برگزار شد،که گزارش مختصری از آن ارائه می گردد.

پرچم های سیاه

آقای مصطفی صادقی با اشاره به این که تشان تهضت بنی عباس پرچم های سیاه،و ابومسلم از داعیان آن ها بود،خاطرنشان کرد:اگر بخواهیم به مقایسه روایاتبا این موضوع تاریخی بپردازمی بای د گفته شود روایات، که از «الفتنِ» این حماد است از «کعب الاحبار» نقل شده،یعنی حتی از پیامبر(ص) هم نیست:(لا تذهب الایام حتی یخرج لبنی العباس رایات سود من قبل المشرق) و روایتی هم وجود دارد از علی بن ابی طلحه،که باز هم از معصوم نیست:«لا یدخلون دمشق برایات سود عظام یقبلون یها مقتله عظیمه شعارهم بکش بکش» و این کلمه بکش بکش در الفتن هست به همین صورت فارسی؛ و این موضوع از لحاظ تراریخ هم کاملاً صحیح است.پس روایاتی که رایات سود(پرچم های سیاه)را دارد،تطبیق ربر رایات سود عباسیان می شود و نشانه و علامت ظهور نیست.


در اهل سنت داریم:«اذا رأیتم الرایات اسود خرجت من قبل خراسان فأتوها و لو حبوآً علی الثلج» یعنی اگر رایات سو از طرف خراسان امدند،شما هر چند به رفتن روی برف باشد،به استقباالشان بروید؛«فان فیها خلیفه الله لامهدی».این روایت که از رسو الله(ص) وحتی از غلامش هم نقل شده،تحریف شده ی روایتی دیگر از پیامبر اکرم(ص9 است که در مورد امام زمان(عج) فرموده:«لا تقوم السافه حتی یقوم قائم من بالحق...فأتوها لو حبواً علی اثلج فانه خلیفه الله» این گرته برداری و سوأ استفاده به نظرم کار عباسیان باشد.

سپس برای اثبات این ادعا که رایات سود فقط همین رایات سود عباسیان هستند چند شاهد تاریخی را نیز برشمرد،مثل ملاقات الومسلم با امام صادق(ع)(هر چند از لحاظ تاریخی اثباتش مشکل است)آمده که امام صادق(ع) در موردش فرمودند او صاحب رایات سود است.

سفیانی

آقای صادقی در مورد ظهور سفیانی گفت:در مورد سفیانی روایت زیاد است ولی نکته هایی را باید توجه داشته باشیم.اول:حتمی بودنش دوم:در رجب ظهور خواهد کرد. سوم: در اهل سنت روایات در مورد سفیانی مثل یک داستان است ک کجا خواهد رفت،چه خواهد شد و... ولی در شیعه به کشل نیست.چهارم:تناقض و ابهام عجیبی که در روایات سفیانی هست مثل نام او(عبیسه یا محمد سیا زید یا یزید است)،در محل خروجش تناقض است(از ایلیا یا از شام)،در مدت تحکومتش هم تناقض است و در شخصیت او که اصلاً مثبت است یا منفی.

کثرت روایات در مورد سفیانی را نمی شود رد کرد.ولی جزئیاتش که از کجا می آید و کجا می رود و که را می کشد و... قابل پذیرش نیست.

طلوع خورشد از مغرب

آقای مصطفی صادقی بحث چهارم خورد را در مورد طلوع خورشید از مغرب عنوان کرد و بر این باور بود که این واقعه از نشانه های قیامت است نه از نشانه های ظهور.حتی سخن مفسران که می گویند بعد از طلوع خورشید از غرب دیگر ایمان و عمل هیچ فایده ای ندارد موید این ادعاست.وی دلیل دشتبه شدن این واقعه را که نشانه قیامت است با ظهور،جدا از این که شیخ مفید اعلام کرده و روایتی هم نیاورده،چنین عنوان کرد:روایتی که صعصعه از امام علی(ع) نقل کرده، در آنجا صعصعه به شخص کناری اش می گیو داین شخصی که صحبت از اوست همان شمس مغربی است ک دوازدهمین امام است.اشکال مطلب اینجاست که اولاً صعصعه در آن زمان حرف از دوازده اما زده و ثانیاً صرف گفتن صعصعه این واقعه علم شده است برای ظهور.به هر جال از مجموع روایات و تفاسیر چنین برداشت می شود که این واقعه نشانه ی قیامت است نه نشانه ی ظهور.

خراسانی

چون در مورد خراسانی 2 یا 3 روایت دارمی و بیش از آن که روایت باشد انتزاع است از خراسان و رایات سود.البته من نمی خواهم خراسانی را بر شخصی تطبیق دهم ولی می خواهم بگیوم اشانه ی ظهور نیست.

حسنی

در مورد حسنی هم باید گفت بر خلاف شهرتش روایات کمی دارد.که به غیر از یک روایت بقیه از لحاظ سندی معتبر نیست.

[خرین روایت در مورد حسنی هم می گوید که حسنی صاحب طبرستان قام خواهد کرد وا قمی ها خواهد جنگید و اموال آن ها را به غارت خواهد برد.این روایت در بحار است.خارج از این که سند و منبعی برایش نیامده صحبت از دشمنی حسنی با شیعه ها می کند در حال ی که آنجه معروف است عدم دشمنی وی با شیعیان اتس.

نتیجه

در مورد سفیانی و مقداری هم در مورد نفش زکیه در اصلشان می شود توفق کرد امّا جزئیات را نمی توان پذیرفت،جعل و تحریف است.رایات سود مربوط به عباسیان است و حینی و خراسانی هم روایات صحیحی در مورد آن ها ندارریم.طلوع شمس از مغرب هم از اشراط الساعه است.


 

خواندنی ها
نویسنده : واحد نشریه » ساعت 11:24 عصر روز 90/4/13