سفارش تبلیغ
صبا ویژن



 

6-این شخصیت ارتباطی به زردشتی گری ندارد؟

 

نه، ابداً، این یک شخصیت اسطوره ای و افسانه ای هست، که در چندجا از او یاد شده است یکی گرشاسپ نامه ی اسدی طوسی است که شعر بسیار بلندی دارد. گرشاسپ که جد اعلای رستم است، شخصیتش به عنوان مبارزه با آن دیوها و نجات بخش هایی از ایران (سیستان) که توسط آنها اشغال شده مطرح شده است، و یک داستان حماسی افسانه ای است.

 

7-امروزه در بازی های مشهور دنیا، برای جذابیت از عنصر شهوت یا خشونت استفاده می کنند. آیا بازی سازان ایرانی می توانند از عنصر سومی استفاده کنند، غیر از این دو، که جنبه ی منفی دارد؟

 

در رابطه با خشونت، باید بگوییم خشونت بذاته بد نیست، بستگی دارد که از این خشونت چگونه و در کجا استفاده کنیم، برخی از کارها مانند مُثله کردن و خونخواری، که در شرع ما جایی ندارد، اما دلاوری و مبارزه با دشمن در اسلام بد شمرده نشده است. اما ممکن است دیدن برخی از صحنه های خشونت مانند پاشیدن و لخته شدن خون برای برخی از سن ها مناسب نباشد. ما یک اثر را از جهت روانشناسی هم مورد بررسی قرار می دهیم. در ابتدا «گرشاسپ» به طور عادی سن 18 سال را می گرفت، اما با کم رنگ کردن صحنه های خشونتش، سن 15 سال را به خود اختصاص داد.

 

8-شما بازی گرشاسپ را نسبت به بازی های نوین دنیا، از لحاظ فنی و کیفیت در چه سطحی می بینید؟

 

نسبتاً متوسط رو به بالاست، ما اگر بخواهیم به بازی گرشاسپ از 10،نمره بدهیم گرشاسپ نمره 8 را می گیرد.

گرشاسپ، نقطه ی آغاز یک بازی ایرانی است، که می تواند در مقابل بازی های غربی یا در آن حد، خودش را مطرح کند و ثابت کند که ما می توانیم یک بازی با آن کیفیت را بسازیم.

 

9-توصیه شما برای مصرف کنندگان و کاربرها و همچنین تولید کنندگان و بازی سازان چیست؟

 

اولاً والدین در محتوای بازی ها توجه کنند.

ثانیاً به هلوگرام(نشان چک شدن بازی) و رده سنی بازی توجه کنند، که رده ی سنی بسیار مهم است، چرا که از بُعد روانشناسی روی آن کار شده است.

 

سامانه ی 2000700 به صورت پیامک، در اختیار شماست، که اگر اسم بازی را به انگلیسی پیامک کنید، به شما گفته می شود آیا این بازی مجاز است یا نه، و اطلاعاتی از آن در اختیارتان قرار می گیرد.

و همچنین سایت بنیادircg.ir در اختیار شماست، که همه ی بازی های مجاز را معرفی کرده است، که می توان از آن مطلع شد. همچنین ما مشاوره هایی که از طریق تلفن به افراد می دهیم، آسیب های یک بازی را می گوییم.

 

مقام معظم رهبری در خطابی که به دولت داشتند، ضمن اینکه دولت دهم را دولت فرهنگی برشمردند، فرمودند: بودجه ی فرهنگی مناسبی در سال 89 در نظر بگیرید. و همچنین توصیه کردند که نزدیک به 100 بازی فاخر بزرگ با محوریت بنیاد ملی بازی های رایانه ای تولید شود.

 

و ان شاء الله اگر بحث «کپی رایت» را هم در کشور رعایت کنیم، هم جهت مصرف بازی های خارجی تغییر پیدا می کند و هم اینکه بازار خوبی برای بازی های داخلی ما ایجاد می شود.

 

من اعلام می کنم که جوانان ما، به هر شکل می توانند در این عرصه کار کنند، از طرح و ایده گرفته تا برنامه نویسی و شخصیت پردازی و کارهای گرافیکی و هرگونه کار دیگر، بنیاد ملی بازی های رایانه ای از آنها حمایت استقبال می کند.

من فکر می کنم، اهمیت تولید بازی رایانه ای در کشور ما، شاید از سرمایه گذاری های صنعتی و تجاری هم بیش تر باشد. چرا که ما علاوه بر نشان دادن ظرفیت های خودمان به دیگران، می توانیم پیام های انقلاب خودمان را به خارج از کشور برسانیم. که این نیاز به همکاری عمومی دارد.

 

10-آثاری که در آینده این مجموعه می خواهد تولید کند چیست؟

 

همین تیم گرشاسپ قرار است بازی بعدیشان را بر اساس داستان ذوالقرنین، که یک داستان قرآنی است و آن حماسه هایی که ذوالقرنین در قرآن داشته، تحت عنوان «سر به مهر» تولید کند.

 

بازی هایی چون «سیاره ی خاموش» که سبک حل معماست، در سال 89 رونمایی می شود و «نبرد خیبر»، «نبرد اکباتان» و «شکست حصر آبادان»، این سه بازیِ دفاع مقدس را در دهه فجر افتتاح می کنیم.

حدوداً 29 بازی را در دستور کار داریم، که 10 تای آن امسال، و بقیه در سال 90 رونمایی می شود.


 


نویسنده : واحد نشریه » ساعت 9:1 عصر روز 90/1/21